SÅDAN SKAL DU FORHOLDE DIG TIL POLITISK REKLAME
Der er kommet en EU-forordning, der skal sikre øge transparens om politisk reklame. Forordningen træder i kraft 10. oktober.
Sådan kommer vi til at håndtere det
Vi kommer kun til at afvikle politisk reklame gennem direkte indkøb (IO-ordrer) og via Publisher Platform (via Adnuntius)
Når I i forbindelse med Kommune- og regionsvalget 2025 booker en annonce direkte hos JP/Politikens Hus, altså IO-ordrer), vil I efter ordreafgivelsen modtage en mail med link til et spørgeskema. Her skal I tage stilling til om annoncen er politisk reklame eller ej. Hvis annoncen er politisk reklame, vil I skulle udfylde et spørgeskema, så vi som som udgiver af den politiske reklame er i stand til at leve op til gennemsigtighedsforpligtelsen over for brugere, lyttere, seere og læsere. Hvis ikke spørgeskemaet udfyldes, afvises bookingen.
For de forskellige mediekanaler gælder følgende:
Fælles for alle digitale kanaler gælder følgende: Kampagner kan målrettes med geolokation på kommuneniveau og kontekst. Der tilbydes ingen anden målretning.
Publisher Platform: Oplysninger om, hvordan booking, oplysningspligt og gennemsigtighedsmeddelelse håndteres, vil være tilgængelige på www.publisherplatform.dk
Formålet er, at
- Beskytte demokratiet ved at skabe større gennemsigtighed i politiske reklamer og sikre, at borgere har adgang til klare og pålidelige oplysninger om afsender og finansiering
- Styrke borgernes tillid til det demokratiske system ved at give dem mulighed for at forstå:
- Hvem der står bag en politisk reklame
- Hvordan reklamen er finansieret
- Hvilket formål reklamen er produceret med
- Modvirke skjulte påvirkningskampagner, der risikerer at vildlede vælgerne gennem uigennemsigtig kommunikation og dermed påvirke valghandlinger på en uetisk eller manipulerende måde
- Sikre fælles spilleregler i hele EU, så alle medlemslande håndterer politiske reklamer med samme krav til åbenhed og ansvarlighed
Det er op til jer som annoncører at vurdere om jeres annoncer er politiske eller ej ud fra disse kriterier: En politisk reklame er ifølge forordningen et budskab, der normalt ydes mod betaling eller gennem interne aktiviteter eller som led i en politisk reklamekampagne. For at en reklame kan defineres som en politisk reklame ifølge forordningen skal den være:
- af, for eller på vegne af en politisk aktør eller
- have til formål at påvirke offentligheden i forhold til valg eller folkeafstemninger, stemmeadfærd eller lovgivnings- og reguleringsprocesser.
Politisk påvirkning kan være:
Hvornår er noget en politisk reklame?
Det afhænger b.la. af:
-
- Formålet: Er hensigten at påvirke politiske holdninger, stemmeadfærd eller konkrete beslutninger?
- Konteksten: Findes der et aktuelt valg, en høring eller en politisk proces, som reklamen refererer til?
Eksempler på budskaber, der ikke betragtes som politisk reklame:
- Officielle meddelelser fra den danske stat eller EU-Kommissionen, der udelukkende informerer om afholdelse af valg eller valghandlinger – f.eks. tidspunkt, sted og procedurer
- Information fra offentlige myndigheder, hvis formålet alene er at oplyse borgerne, og ikke har til hensigt at påvirke vælgernes holdninger, stemmeadfærd eller udfaldet af et valg
Et centralt krav i forordningen er den såkaldte gennemsigtighedsmeddelelse. Her er formålet er at sikre, at borgere kan se:
-
- Hvem der står bag en politisk reklame
- Hvad formålet med reklamen er
- Hvordan den er finansieret
Gennemsigtighed skal være en forudsætning for al politisk reklame. Dette bidrager til at beskytte demokratiet og give borgerne et oplyst grundlag til at vurdere politiske budskaber. Gennemsigtighedsforpligtigelsen består af to delelementer:
Det betyder, at I skal oplyse følgende:
