SÅDAN SKAL DU FORHOLDE DIG TIL POLITISK REKLAME
Der er kommet en EU-forordning, der skal sikre øge transparens om politisk reklame. Forordningen træder i kraft 10. oktober.

Sådan kommer vi til at håndtere det

Vi kommer kun til at afvikle politisk reklame gennem direkte indkøb (IO-ordrer) og via Publisher Platform (via Adnuntius)

Når I i forbindelse med Kommune- og regionsvalget 2025 booker en annonce direkte hos JP/Politikens Hus, altså IO-ordrer), vil I efter ordreafgivelsen modtage en mail med link til et spørgeskema. Her skal I tage stilling til om annoncen er politisk reklame eller ej. Hvis annoncen er politisk reklame, vil I skulle udfylde et spørgeskema, så vi som som udgiver af den politiske reklame er i stand til at leve op til gennemsigtighedsforpligtelsen over for brugere, lyttere, seere og læsere. Hvis ikke spørgeskemaet udfyldes, afvises bookingen.

For de forskellige mediekanaler gælder følgende:

Det er annoncørens ansvar at forsyne annoncen med en markering af, at dette er en politisk reklame, samt en QR-kode eller et link, hvor læseren kan finde gennemsigtighedsmeddelelsen, som altså skal hostes af annoncøren eller en af annoncørens samarbejdspartnere. JP/Politikens gemmer de af annoncøren i forbindelse med bookingen afgivne oplysninger i syv år.

Det er annoncørens ansvar at forsyne annoncen med et speak, der fortæller lytteren, at dette er en politisk reklame, samt informere læseren om, gennemsigtigshedsmeddelelsen, som altså skal hostes af annoncøren eller en af annoncørens samarbejdspartnere, kan findes. JP/Politikens gemmer de af annoncøren i forbindelse med bookingen afgivne oplysninger i syv år.

JP/Politikens Hus vil på displaykampagner påsætte et ikon og/eller en tekst på bannere, der udgør politisk reklame. Når brugeren klikker på ikonet/teksten, vil der blive kaldt et overlay på banneret, hvor oplysningerne fra gennemsigtighgedsmeddelelsen vises. JP/Politikens gemmer de af annoncøren i forbindelse med bookingen afgivne oplysninger i syv år.

JP/Politikens Hus vil på videokampagner påsætte et ikon og/eller en tekst på bannere, der udgør politisk reklame. Når brugeren klikker på ikonet/teksten, vil der blive kaldt et overlay på banneret, hvor oplysningerne fra gennemsigtighedsmeddelelsen vises. JP/Politikens gemmer de af annoncøren i forbindelse med bookingen afgivne oplysninger i syv år.

Fælles for alle digitale kanaler gælder følgende: Kampagner kan målrettes med geolokation på kommuneniveau og kontekst. Der tilbydes ingen anden målretning.

Publisher Platform: Oplysninger om, hvordan booking, oplysningspligt og gennemsigtighedsmeddelelse håndteres, vil være tilgængelige på www.publisherplatform.dk

Formålet er, at

  • Beskytte demokratiet ved at skabe større gennemsigtighed i politiske reklamer og sikre, at borgere har adgang til klare og pålidelige oplysninger om afsender og finansiering
  • Styrke borgernes tillid til det demokratiske system ved at give dem mulighed for at forstå:
    • Hvem der står bag en politisk reklame
    • Hvordan reklamen er finansieret
    • Hvilket formål reklamen er produceret med
  • Modvirke skjulte påvirkningskampagner, der risikerer at vildlede vælgerne gennem uigennemsigtig kommunikation og dermed påvirke valghandlinger på en uetisk eller manipulerende måde
  • Sikre fælles spilleregler i hele EU, så alle medlemslande håndterer politiske reklamer med samme krav til åbenhed og ansvarlighed

Det er op til jer som annoncører at vurdere om jeres annoncer er politiske eller ej ud fra disse kriterier: En politisk reklame er ifølge forordningen et budskab, der normalt ydes mod betaling eller gennem interne aktiviteter eller som led i en politisk reklamekampagne. For at en reklame kan defineres som en politisk reklame ifølge forordningen skal den være:

  • af, for eller på vegne af en politisk aktør eller
  • have til formål at påvirke offentligheden i forhold til valg eller folkeafstemninger, stemmeadfærd eller lovgivnings- og reguleringsprocesser.

Politisk påvirkning kan være:

    • F.eks. folketingsvalg, kommunalvalg eller afstemninger om retsforbehold
    • Kampagner, der forsøger at mobilisere vælgere eller fremme bestemte dagsordener i forbindelse med en valghandling
    • Reklamer, der påvirker vælgere til at støtte eller fravælge:
      • Et bestemt parti, en kandidat eller politisk alliance
    • Fx kampagner under finanslovsforhandlinger, forsvarsbudgetter eller politiske reformer
    • Lokalpolitiske sager, fx reguleringer i byråd, kan være omfattet
    • Kampagner, der søger at påvirke borgere eller beslutningstagere i forbindelse med politiske forhandlinger

Hvornår er noget en politisk reklame?
Det afhænger b.la. af:

    • Formålet: Er hensigten at påvirke politiske holdninger, stemmeadfærd eller konkrete beslutninger?
    • Konteksten: Findes der et aktuelt valg, en høring eller en politisk proces, som reklamen refererer til?

Eksempler på budskaber, der ikke betragtes som politisk reklame:

  • Officielle meddelelser fra den danske stat eller EU-Kommissionen, der udelukkende informerer om afholdelse af valg eller valghandlinger – f.eks. tidspunkt, sted og procedurer
  • Information fra offentlige myndigheder, hvis formålet alene er at oplyse borgerne, og ikke har til hensigt at påvirke vælgernes holdninger, stemmeadfærd eller udfaldet af et valg

Et centralt krav i forordningen er den såkaldte gennemsigtighedsmeddelelse. Her er formålet er at sikre, at borgere kan se:

    • Hvem der står bag en politisk reklame
    • Hvad formålet med reklamen er
    • Hvordan den er finansieret

Gennemsigtighed skal være en forudsætning for al politisk reklame. Dette bidrager til at beskytte demokratiet og give borgerne et oplyst grundlag til at vurdere politiske budskaber. Gennemsigtighedsforpligtigelsen består af to delelementer:

  • En kort og tydelig angivelse direkte på reklamen
  • Skal oplyse, at der er tale om politisk reklame
  • Skal give adgang til yderligere oplysninger (gennemsigtighedsmeddelelse)
  • En mere detaljeret meddelelse, som kan tilgås via mærkningen
  • Giver borgere mulighed for at forstå:
    • Hvem der står bag reklamen
    • Hvad formålet er
    • Hvordan den er finansieret
    • Hvornår og hvordan den distribueres

Det betyder, at I skal oplyse følgende:

  • Navn/identitet på den, der har bestilt og/eller betalt for reklamen eller kampagnen
  • Hvis der handles på vegne af en anden, skal denne aktør også fremgå
  • Skal sikre, at borgeren kan identificere afsender og finansieringskilde
  • Hvilket valg, folkeafstemning eller politisk proces reklamen søger at påvirke
  • Hvilken retning eller budskab reklamen fremmer
  • Den samlede værdi af reklamen og hvis relevant reklamekampagnen (beløb eller anden ydelse)
  • Oplysning om kilder: offentlige/private, indenfor/udenfor EU
  • Målgruppe og anvendte målretningsteknikker (hvis relevant)
  • Periode for distribution
  • Start- og slutdato for offentliggørelse af reklamen eller kampagnen